1/48 MIG-21MF firmy Eduard

17.6.2011 - 879 přečtení

Přebal

Konečně je to tady. Eduardí MiG-21MF je na redakčním stole ModelWebu.

Eduardí profi MIG-21 MF

Martin 'Černoch' Černý
Petr 'Chmell' Chmelík

Název stavebnice: MiG-21MF
Měřítko: 1/48
Výrobce: Eduard
Materiál: Plast, kov, PUR, masky a obtisky
Katalogové číslo: 8231

S napětím dlouho očekávaná stavebnice MIGu-21 firmy Eduard je konečně na světě. Do rukou se nám tak dostává model spjatý z historií letectví nejen u nás, ale i v mnoha státech světa. Stručnou historii tohoto typu naleznete třeba zde.

Obsah krabice
Po otevření obalu s krásnou kresbou dvojice Egyptských Migů nad hrobkami faraonů v Gíze, se nám objeví šest sáčků s devíti rámečky z toho jeden je čirý, dvě raketnice z PUR, dva leptané aršíky masky, arch obtisků, o něco větší arch popisek, masky a stavební návod. Vše je dokonale zabaleno a tak nehrozí ani poškrábání dílů vlivem přepravy natož odlomení některých z nich.

Plast výlisků je tmavě šedý což nám napomůže si vychutnat spoustu nádherných detailů. Ale dosti bylo úvodu a vrhneme se rovnou na obsah.

Rámeček „A“ obsahuje díly trupu, brzdných štítů závěsníků, … Zadní brzdný štít je vyveden ve dvojím provedení a to buď v zavřené verzi či otevřené. Popravdě bych nechtěl zavřený díl předělávat na otevřený kdyby byl ve stavebnici jen jako jediná varianta.

Rámeček „B“ obsahuje křídla, klapky VOP, … Na křídlech nalezneme nádherné rytí (jako potažmo na celém modelu) a dokonale propracované podvozkové šachty, které po doplnění všech dílů budou vyhovovat i těm největším skeptikům.

Rámeček „C“. Na tomto rámečku naleznete části kokpitu, podvozkové šachty, přepážky, … Díly znovu překypují spoustou nádherných detailů.

Rámeček „D“ obsahuje podvozkové nohy a to nejen přední ale i hlavní, jejich kryty, kola a disky, části trysky a spoustu drobotiny co na modelu nesmí chybět.

Rámeček „E“. V tomto rámečku nalezneme výzbroj a výstroj. Je jí požehnaně a tak sy vybere opravdu každý.

Rámeček „F“ obsahuje spoustu drobotiny k výzbroji a výstroji.

Posledním rámečkem je „H“. Tento rámeček obsahuje kýl a směrovku.

Čiré díly zastupuje rámeček „G“ v něm nalezneme tři druhy překrytu, nechybějí ani zpětná zrcátka, přístrojové desky a to jak s budíky tak hladné pro použití leptů a poziční a přistávací světla. Všechny díly jsou krásně čiré, ale překryty by mohly být tenčí.

Na Barvené leptané díly jsem se obzvlášť těšil. Po přechodu na novou technologii potisku zmizel i nepříjemný rastr a tak není těmto dílům co vytknout. Snad půjde do budoucna sehnat správná barva, aby lepty i kokpit byly krásně v jedné barvě, bez nutnosti míchání různých odstínů.

Na aršíku masek nalezneme vše, co je nutné zamaskovat při stříkání.

Obtisky, jsou výtvorem firmy Cartograf a tím je dáno vše. Perfektní soutisk i barvy popisky čitelné a to v několika jazycích, prostě paráda.


Poslední součástí stavebnice krom návodu jsou raketnice, ale o nich bude samostatná recenze i s jejich většími bratříčky.

Návod
Návod si můžete stáhnout ze stránek Eduardu zde.

Kamufláže

  1. Letoun číslo 7628 reprezentuje vzhled egyptských vojenských letadel, který je znám i ze současnosti. Výrazné oranžové, černě lemované doplňky se na egyptských letounech objevily na konci 70. let minulého století a kromě MiGù-21 je nosily i další stíhačky, například MiGy-19, F-4 Phantom či Mirage. Dùvodem bylo politické sblížení s U.S.A. a vizuální zvýraznění vlastních letadel v bojích s letouny Libye.
  2. Letoun výrobní číslo 969712 byl vyroben v roce 1974 a následně dodán do Československa. Poté sloužil u 4. slp v Pardubicích, až do května 1989, kdy putoval do Bechyně k 9. slp. V tomto působišti pak létal se znakem města Bechyně na levé stranì přídě. V rámci rozdělení Československa se tento MiG stal součástí leteckých sil Slovenska a nyní je k vidění v leteckém muzeu v Trenčíně. Letoun nese kamufláž, která odpovídá původnímu zbarvení, ve kterém byl stroj dodán ze Sovětského svazu.
  3. Unikátní kamufláž tohoto letounu vznikla v červenci 1997, kdy příslušníci 31. letecké základny Sliač dali stroji výr. číslo 967713 unikátní zbarvení, pro které se později díky podobnosti se zbarvením krav vžilo označení „Milka“. Stroj létal až do srpna 2000, v roce 2010 byl v Přelouči sešrotován. Jednotlivé odstíny vznikly smícháním bílé a černé barvy, dostupné v běžných obchodech, nejedná se tedy o použití oficiálních schválených kamuflážních barev. Na levé stranì přídě najdete znak 4. letky, na pravé pak znak 31. letecké základny Sliač a slovenského armádního letectva. Na stroji létal pplk. Zsoldos, velitelem pozemního personálu byl kpt. Krucina.
  4. Na počátku tohoto tisíciletí začalo v Polsku přezbrojení stíhacího letectva. Z typů sovětské, potažmo ruské provenience přesedlali polští letci na americké Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon. Jedním z MiGù-21, kterým se jejich kariéra chýlila ke konci, byl také 7809, sloužící u 10. ELT (letky taktického letectva). Tato jednotka sídlila v letech 2001 až 2003 na základně Lask.
  5. Žraločí tlamou a okem vyzdobený stroj létal u 812. cvičného leteckého pluku, zařazeného v organizační struktuře Charkovského vyššího vojenského učiliště. Byl jedním ze strojů, které byly předvedeny veřejnosti během dne otevřených dveří dne 18. srpna 1991.
  6. Letoun „červená 687“ patřil na sklonku 80. let a počátku 90. let minulého století do stavu JG-3, diskolované na základně Preschen poblíž města Forst. V té době jednotka létala s MiGy-21 MF a MiGy-29, piloti měli k dispozici také dvoumístné cvičné MiGy-21 UM a MiGy-29 UB. Tato jednotka patřila do letectva Německé demokratické republiky, tedy komunistického východního Německa. Nesla čestný název „Wladimir Komarow“ na počest sovětského kosmonauta, který zahynul v dubnu 1964 při přistání kosmické lodi Sojuz 1. Zobrazený stroj je v současné době součástí expozice Deutsches Museum Flugwerft v Oberschleißheimu.

Martin 'Černoch' Černý, KPM Kaznějov
Petr 'Chmell' Chmelík, KPM Plzeň

Redakce ModelWebu děkuje firmě Eduard za vzorek poskytnutý k recenzi.

Rubrika Novinky | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem 1/48 MIG-21MF firmy Eduard

Komentáře

Komentáře jsou zakázány.